Propanautomater

Du kan nå bytte inn eller kjøpe en ny propanflaske på propanautomatene våre i både Norge og Sverige. Du kan kjøpe en helt ny propanflaske eller bytte inn den tomme flasken din mot en ny, og da betaler du kun for gassen. De selvbetjente propanautomatene er åpne døgnet rundt og enkle å benytte. Se nedenfor hvor enkelt det er!

Du kan som kunde bytte din komposittflaske i hele Norden. Vær imidlertid oppmerksom på at ventilene på propanflaskene i Norge, Finland og Danmark ikke er identiske med ventilene i Sverige. Sverige har komposittflasker med industriventil.

 undefined

 

FINN DIN NÆRMESTE FORHANDLER

Ser du ikke kartet? Klikk her.

PROPANAUTOMATER

Komposittflasker

Fås med husholdningsventil (click-on).
Innhold 5 kg
Høyde ca 390 mm
Diameter ca 305 mm
Vekt uten propan 3,8 kg

Fås med husholdningsventil (click-on) og industriventil.
Innhold 10 kg
Høyde ca 590 mm
Diameter ca 305 mm
Vekt uten propan 5,3 kg

FESTE AV TRYKKREGULATOREN:

Fjern beskyttelseshetten på ventilen.

Kontroller at trykkregulatorens hendel er i stilling ”stengt”.

Fest trykkregulatoren i flaskeventilen ved å løfte festeringen og plassere regulatoren oppå flaskeventilen.

Press festeringen nedover til du hører en svak ”klikk”-lyd. I en flaske med skruventil monteres regulatoren ved å dreie festemutteren mot klokken.

Vri trykkregulatorens hendel i stilling ”åpen” og du er klar til å bruke propanapparatet ditt.

OFTE STILTE SPØRSMÅL FRA KUNDENE SOM RINGER:

FÅR IKKE UT PROPAN AV FLASKEN

Får ikke ut propan – sjekke ut hvilken type regulator?

Vi erfarer at mange har problemer med gasstilførsel ved tilkobling av regulator på nybyttet flaske, spesielt på Weber griller, og regulatorer med vri ratt på siden. Så da blir jo spørsmålet skyldes dette ventilen på flasken eller regulatoren? Det er Cavagna Group / SRG som opprinnelig lager disse tilkoblingene. Alle ventiler på flasker kommer fra disse produsentene, mens regulatorer blir kopiert og laget av mange.

For liten toleransegrense på enkelte regulatorer
Problemet er at når man slår over ventilen så er det en liten tapp som kommer ned og trykker ned en ventil tapp som sitter i ventilen på flasken, og den kommer ikke nok ned, noen ganger går det ikke. Feilen er i regulatoren. I følge standarden til ventilprodusenten skal ventil tappen trykkes min. 1,5 mm ned, max 5 mm. De som opplever dette må henvende seg til leverandør av regulator. Dette vil gjelde alle typer regulatorer, både med vri ratt og hendel på toppen til å slå over:
En annen sikkerhets detalj er regulatorens låsering (den som skyves ned for å låse fast regulatoren). Ved forhøyet temperatur vil denne låsering bli myk og fjærtrykket som er i regulatoren vil løfte regulatoren opp og i fra ventilen i flasken slik at gassen blir avstengt. Denne låsering vil i noen tilfeller etter tid svikte og miste trykket ned på ventilen.
Kosan produsert regulator:  Her er informasjon fra KosanGas  som er Cavagna group sin offisielle representant i Scandinavia:

  « Sidste sæson fik vi en række henvendelser fra forbrugere, der havde problemer med at tilkoble gassen til deres gasgrill eller få et stabilt gastilløb. For at udelukke at problemerne stammede fra gasflaskers ventiler, gennemførte vi i 2015 en uvildig undersøgelse (ved DIS). Undersøgelsen konkluderede at problemerne ikke skyldes ventilerne – men regulatorerne. Siden har vores producent forbedret deres produkt. De nye regulatorer er forstærkede og lever op til de nyeste 2016-standarder. Vi opfordrer derfor forbrugere, der oplever problemer med tilslutning af en regulator, at kontakte den forhandler, hvor regulatoren er købt og få den ombyttet til en ny, mærket 41.15 (produktionsdato) eller senere. Det er fortsat vigtigt at understrege, at man aldrig selv bør eksperimentere med alternative løsninger, når det gælder gasgrill og regulatorer. Sørg altid for at sikre, at regulatoren er monteret korrekt.»

http://www.kosangas.dk/presse/regulatorhenvendelser/

REKLAMASJON - Lekkasje – kjenner sterk propanlukt. Sett flasken  ut for utlufting. Vi bytter flasken, men trenger dokumentasjon på hvor flasken er kjøpt. Kontakt Linde Gas AS på vakttelefonen eller per mail.

REKLAMASJON Mangler/ødelagt pakning – vi bytter flasken, men trenger dokumentasjon på hvor flasken er kjøpt samt bilde av flasken. Kontakt Linde Gas AS på vakttelefonen eller per mail.

REKLAMASJON Tom Flaske – ingen propan på flasken – vi bytter flasken, men trenger dokumentasjon på hvor flasken er kjøpt samt din kontaktinformasjon. Kontakt Linde Gas AS på vakttelefonen eller per mail.

REKLAMASJON  Fått feil produkt i automaten – vi bytter flasken, men trenger dokumentasjon på hvor flasken er kjøpt. Kontakt Linde Gas AS på vakttelefonen eller per mail.

FÅR IKKE KOMMET VIDERE MED PROSESSEN

Hva står på displayet? Vanligvis står det hvorfor du ikke kommer videre.
Er  døren er lukket skikkelig på automaten ? Dersom den ikke er ordentlig lukket så kommer man ikke videre.  
Hvilken flasketype  forsøker du å bytte? Vi har ikke alle typer propanflasker i automatene. Dersom flasken ikke godkjennes så vil døren åpnes slik at du kan ta ut flasken igjen. Sjekk  flaskeoversikten over hva som kan byttes i automaten.

FÅR IKKE GODKJENT BANKTRANSAKSJONEN

Det kan være flere årsaker til dette.  
Manglende  nett- tilkobling -  vi overvåker automatene online og setter inn tiltak dersom dette vedvarer. Kontakter du oss på vakttelefonen så kan det avklares.
Hvilken type kort bruker du? Visa og bankaksept kort kan brukes på våre automater.
Feil på betalingsterminal. Har du forsøkt kontaktløs funksjonen på automaten ? Vi har fra tid til annen utfordring med kortleseren  på enkelte automater og de må renses for å kunne avlese kortet.
Oops – eller kan det være manglende dekning på konto.

LURER PÅ SORTIMENT

Dette finner du på skjerm ved å trykke på Prisliste – Kjøp eller Bytte

HVOR KAN MAN BYTTE STÅL 11 kg INDUSTRIVENTIL I AUTOMAT?

Vi har noen få automater som fører dette produktet. Det jobbes med å få den informasjonen tilgjengelig for våre kunder på våre nettider.

ØNSKER KVITTERING ETTERSENDT

Send oss mail med din kontaktinformasjon samt hvor du kjøpte propan, hvilken dato, samt de 5 siste siffer på kortet som ble benyttet så sender vi kjøpskvittering per mail.
LURER PÅ REVISJONSDATOER
Dette står på flasken, på forskjellige måter. Noen ganger trykket på flasken, etikett eller preget inn i flasken. Men så lenge flasken er hel og pen så trenger du ikke å tenke på dette.

KJØPT /TRYKKET FEIL - PROPANFLASKE ELLER FYLLING

Vi tilbyr angrefrist. Send oss mail  oppgi din kontaktinformasjon samt  hvor du kjøpte propan, hvilken dato, samt de 5 siffer på kortet som ble benyttet så ordner vi dette.

AUTOMATEN ER SLÅTT AV/UTE AV DRIFT MELDING PÅ SKJERM

Vi overvåker våre automater kontinuerlig online. Vi får automatisk varsel og følger opp dette med nødvendige tiltak. Det kan være forskjellige årsaker til at automaten ikke er i drift.


Sikkerhet